torstai 24. heinäkuuta 2014

Jeeppisafari Alanyassa

Erilaisia jeeppisafareita järjestetään ympäri Alanyaa. Jeepeillä voi lähteä ihailemaan jylhiä vuoristomaisemia esimerkiksi Dim-joen ja -tippukiviluolan tai Sapadere-kanjonin ympäristöön. Monelle Alanyaa rantalomakohteena pitävälle saattaa tulla yllätyksenä kuinka upea luonto Alanyan ympärillä on; banaaniviljelmiä, korkeita vuoria, metsiä, jokia ja laaksoja.

Jeeppisafarilla on yleensä useamman auton seurue. Autoissa raikaa musiikki ja niiden kesken harrastetaan matkan varrella leikkimielistä vesisotaa. Jos kovaääninen musiikki ja vesisota eivät kuulosta houkuttelevilta kannattaa ehkä miettiä toisenlaista retkeä vuoristoon.

Meidän retkemme suuntasi ensimmäisenä Mahmutlarin banaaniviljelmille. Muiden ihaillessa ja kuvatessa banaaniviljelmiä keskityin minä bongailemaan upeita punaisia sudenkorentoja. Banaaniviljelmien jälkeen jatkoimme korkeammalle vuoristoon, jossa pidimme tauon joen varrella.

Seuraavaksi suuntasimme Cüceler-tippukiviluolaan ja luolan jälkeen pääsimme viimein kohteeseen, joka meidät retkelle alunperin houkutteli lähtemään: Sapadere-kanjoni. Niistä luvassa erilliset kirjoitukset myöhemmin.

Sapadere-kanjonin luona nautittiin vielä lounas, jonka jälkeen suuntasimme alas vuorilta paikallisen kylän kautta kohti Alanyaa. Lähdimme reissuun aamulla kello 9 aikaan ja palasimme takaisin hotellille noin kello 17.

Jeeppisafarin reitistä, kestosta ja hinnasta kannattaa neuvotella ennen matkaa. Jeeppisafareita järjestävät paikalliset retkijärjestäjät ja suomalaiset matkatoimistot. Paikalliselta retkijärjestäjältä ostettuna retki avojeepeillä Sapadere-kanjonin suuntaan maksaa sesonkiaikana yleensä noin 25-35 euroa / henkilö.  Jeeppisafarin hintaan kuuluu yleensä lounas. Sapadere-kanjonin sisäänpääsy sisältyi hintaan, mutta Cüceler-tippukiviluolassa vierailusta piti maksaa pääsymaksu erikseen (8 liiraa/hlö). Retkellä saattaa olla myös mukana myös oma paparazzi, joka kuvaa sekä valokuvia että videoita matkan varrelta. Kuvat ja videot saa ostaa itselleen pientä korvausta vastaan (noin 20 euroa).